De gezichten achter Kinkelder | Erik van Bel
26 november 2021Aan het begin van iedere werkdag zet hij altijd twee petten op. Figuurlijk dan, want Erik van Bel vertegenwoordigt als accountmanager zowel Kinkelder metal solutions in Zevenaar als Odemar Metaal in Denekamp. “Ik ben de schakel tussen beide bedrijven”, zegt Erik. “Het krachtige hiervan is dat ik altijd een oplossing op maat kan aanbieden. De ene keer door de expertises van Kinkelder metal solutions en Odemar te bundelen. Een andere keer door een specifieke vraag uit te zetten bij één van de bedrijven. Hierbij is de achterliggende gedachte altijd; hoe kunnen we de klant het beste helpen?”
Erik is sinds 1 juli 2021 betrokken bij Kinkelder metal solutions en Odemar Metaal. Als accountmanager is hij hét eerste aanspreekpunt voor nieuwe én bestaande klanten van beide bedrijven. En in deze rol voelt hij zich als een vis in het water. “Bij de klant aan tafel zitten, advies geven en met hen meedenken; dát vind ik het leukste om te doen. Ik ben het liefst zo min mogelijk op kantoor en zoveel mogelijk bij klanten”, zegt hij lachend.
Niet standaard
De gedreven accountmanager heeft dan ook al aardig wat ervaring in de verkoop. “Ik heb een jaar of 10 in de overheaddeuren gezeten, maar ook in elektronische beveiligingssystemen en diamantwerktuigen. Verschillende branches dus, maar altijd met één overeenkomst: geen enkel product of dienst dat ik vertegenwoordigde was standaard. Er kwam altijd een stukje advies bij kijken.”
Buiten de gebaande paden
Dát is ook wat Erik zo aansprak in de functie die hij nu vervult. Maar er was nog meer wat hem over de streep trok om bij Kinkelder en Odemar te komen werken. “De functie die ik nu bekleed is nieuw. Het pad is nog niet uitgestippeld. Ik kan de functie dus grotendeels naar eigen inzicht invullen. Ik vind het mooi dat de twee bedrijven elkaar zo goed aanvullen. Eigenlijk kunnen Kinkelder en Odemar samen álles verzorgen wat met metaal te maken heeft. Wat de klant ook vraagt, één van de twee bedrijven kan het verzorgen, of we werken samen. Het maakt mijn rol heel mooi, ik kan de klant altijd helpen met de beste oplossing.”
Samen sterk
Nóg meer klanten kennis laten maken met de sterke combinatie Odemar-Kinkelder staat dus hoog op de agenda bij Erik. “In mijn rol laat ik onze klanten zien wat beide bedrijven voor hen kunnen betekenen. En dat is vaak veel meer dan ze in eerste instantie weten. Zo was er laatst een klant die draai- en freeswerk door Odemar heeft laten verzorgen, maar ook een specialist zocht in plaatwerk. Hiervoor konden ze dus bij Kinkelder terecht.” Maar er zijn nog voordelen voor de klant, weet Erik. “Vanuit mijn functie kan ik projecten waarbij zowel Kinkelder als Odemar zijn betrokken coördineren. Voor de klant is dit fijn, want zij hebben maar één aanspreekpunt die beide bedrijven kent.”
Mensenwerk
Het is met name het klantcontact waarvoor Erik iedere dag met plezier naar zijn werk gaat. “Het is nu nog heel veel kennismaken met klanten. Verkoop is en blijft een persoonlijk vak, écht mensenwerk. Maar tijdens die kennismakingsgesprekken komt vaak al direct een vraag vanuit de klant naar voren. Ik kan dus gelijk mijn dienst bewijzen”, zegt hij lachend.
Uitdaging
Voorlopig hoeft de ambitieuze Erik nog niet stil te zitten. “Zorgen dat beide bedrijven zo goed mogelijk met elkaar samenwerken en dat de werkzaamheden naadloos op elkaar aansluiten. Dát is mijn doel. En natuurlijk zoveel mogelijk klanten de gemakken van de combinatie Kinkelder en Odemar laten ervaren. Zodat zij weten dat als ze iets met metaal willen, wij álles kunnen ontwerpen en maken. En verder ben ik er trots op hoe de bedrijven anno 2021 met de nieuwste technieken werken. Neem het nieuwe portal van Kinkelder , waar klanten direct een prijs en levertijd voor hun product kunnen opvragen. Ook weer zo’n mooi voorbeeld van hoe wij onze klanten verder kunnen helpen.”
Benieuwd wat Erik voor jou kan betekenen? Je kunt hem bereiken op 06-18348842 of per e-mail op evanbel@kinkelder.nl.